Motormagazine Promotor heeft in hun uitvoerige motorhelmentest ook een geluidsmeting gedaan. Ze hebben onderzocht of de demping van een helm voldoende bescherming biedt tegen windruis en of het nodig is om oordoppen te dragen tijdens motorritten. Wat denk jij?
Binnen enkele minuten gehoorschade, ook met helm
Voor de geluidsmeting zijn tien systeemhelmen van verschillende merken en prijscategorieën getest. De helmen zijn getest op snelheden van 50, 100 en 150 km per uur. De motorhelm die het beste uit de test kwam laat op een snelheid van 50 km per uur 85 decibel (dB) aan geluid door. Op 100 km per uur laat dezelfde helm 100 dB door. Dit is luider dan een drilboor (95 dB)! De systeemhelm die qua geluidsdemping het minst goed presteerde, laat op een snelheid van 50 km per uur al 92 dB door en op 100 km per uur 106 dB! Ver boven de veilige grens van 80dB.
In onderstaande tabel zie je per snelheid, hoe lang je zonder kans op gehoorschade kunt rijden. Het gehoor kan al beschadigd raken vanaf 80 dB. Je kunt in geluid van 80 dB acht uur per dag veilig verblijven. Elke drie decibellen meer halveren deze tijd. Zo loop je bij geluid van 83 dB na vier uur risico op gehoorschade. En bij geluid van 86 dB riskeer je na twee uur al blijvende schade aan je gehoor.
Snelheid | Gemiddeld volume van windruis onder een helm | Maximale tijd zonder risico op gehoorbeschadiging |
---|---|---|
100 km/u | 94 dB | 15 minuten |
120 km/u | 98 dB | 7 minuten |
140 km/u | 102 dB | 3 minuten |
160 km/u | 106 dB | 90 seconden |
Om nog duidelijker in kaart te brengen wat nou precies de uitkomsten zijn van de geluidsmetingen die Promotor heeft gepubliceerd in haar magazine, hebben we de gemiddelde dempingswaarden van de tien verschillende systeemhelmen voor je berekend. Met een snelheid van 50 km per uur laten de tien geteste systeemhelmen gemiddeld 88 dB door. Dat betekent dat je dus ongeveer 1,5 uur veilig kunt rijden.
Na deze tijd loop je grote kans op gehoorschade. Wanneer je het gas van je motor opvoert naar 100 km per uur, laten de helmen gemiddeld 103 dB door. Gehoorschade ligt dan al binnen 5 minuten op de loer. En als je met 150 km per uur over de snelweg knalt is er echt geen houden meer aan: de systeemhelmen laten op deze snelheid gemiddeld 110 dB geluid tegen. You can do the math…
Gehoorschade door windruis
Een systeemhelm, ongeacht de prijscategorie of het merk, biedt op de motor dus onvoldoende bescherming. Zelfs op lage snelheid kun je binnen korte tijd al gehoorschade oplopen, wat helaas altijd permanent en ongeneesbaar is. Gelukkig ben je voor het voorkomen van gehoorschade op de motor niet afhankelijk van je helm. Steeds meer motorrijders dragen gehoorbescherming.
Motoroordoppen zijn er in verschillende uitvoeringen en bieden naast het voorkomen van gehoorschade nog een aantal grote voordelen. Zo heb je voor de toerrijder Alpine MotoSafe Tour oordoppen met een gemiddeld filter. Voor de snelheidsduivels zijn er Alpine MotoSafe Race oordoppen met een zwaardere demping. Wil je de ene keer meer demping dan de andere? Kies dan voor de Alpine MotoSafe Pro. Dan heb je twee volledige sets oordoppen, met gemiddelde demping en met zware demping.
Als je veel op de motor zit, zijn op maat gemaakte motoroordoppen het overwegen waard. Op maat gemaakte oordoppen gaan ook lekker lang mee, meerdere jaren! Het materiaal is zacht en de pasvorm sluit perfect aan op jouw oor. Je hebt daarnaast de keuze uit verschillende dempingswaarden.
Veiliger en relaxter onderweg met motoroordoppen
Naast het feit dat motoroordoppen je beschermen tegen gehoorschade, biedt het rijden met gehoorbescherming nog een aantal andere voordelen. Allereerst kun je je veel beter concentreren op het verkeer om je heen, omdat je niet wordt afgeleid door het harde geluid van de wind. Het concentreren op de weg kost je meer energie wanneer je wordt afgeleid door bijvoorbeeld windruis.
Rijden met gehoorbescherming is dus niet alleen veiliger, maar ook een stuk relaxter. Lees meer over de verschillende soorten motoroordoppen in ons blogbericht ‘Gehoorbescherming: een must voor iedere motorrijder’